• „JAK MÓWIĆ O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI” - podsumowanie projektu edukacyjnego

• W roku szkolnym 2023/2024 uczniowie klas trzecich wzięli udział w projekcie edukacyjnym pt.: „ Jak mówić o niepełnosprawności”. Zajęcia przeprowadzone były w oparciu o materiały i informacje zawarte w książce „Jak mówić o niepełnosprawności” J. Borkowskiej. Materiał uzupełniający stanowiły filmy edukacyjne, wybrane utwory muzyczne. Uczniowie mieli również okazję brać udział w zajęciach warsztatowych, pozwalających im zrozumieć specyfikę danej niepełnosprawności, a także w zajęciach plastycznych, a ich wytwory ozdabiały korytarz szkolny.

Zrealizowane tematy:

Światowy Dzień Mózgowego Porażenia Dziecięcego

obchodzony 7 października

W tym dniu uczniowie dowiedzieli się czym jest niepełnosprawność ruchowa. Dowiedzieli się jak funkcjonują osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich. Zapoznali się z takimi pojęciami jak: Mózgowe Porażenie Dziecięce, rehabilitacja, bariery i udogodnienia architektoniczne, paraolimpiada. Uczniowie obejrzeli fragmenty filmów przedstawiających mecz koszykówki i turniej tańca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Poznali także wzruszającą historię niepełnosprawnej dziewczynki Lukrecji, której marzenia się spełniły.

Uczniowie z dużym zaangażowaniem rozmawiali na tematy w jaki sposób należy pomagać osobom z niepełnosprawnością ruchową.

Rocznica urodzin Brailla’a

Uczniowie wysłuchali opowiadania "W świecie ciemności", dzięki któremu dowiedzieli się, że pies może być doskonałym przewodnikiem dla ludzi niewidzących.

Dzieci poznały pojęcia, takie jak alfabet Braille’a, pies przewodnik, laska, nawierzchnie dotykowe. Miały okazję poznać alfabet Braille’a oraz podjąć próbę odczytania prostych wyrazów zapisanych w tym alfabecie bez udziału wzroku oraz zapisać w nim własne imiona. Pokonywały przeszkody na drodze z zamkniętymi oczami i mogły doświadczyć związanych z tym trudności. Uczniowie zapoznali się z sylwetką i twórczością włoskiego tenora Andrea Bocelli.

Dzień chorych na padaczkę

obchodzony 14 lutego

Uczniowie zapoznali się z historię Janka, który choruje na epilepsję. Dowiedzieli się, co trzeba zrobić podczas napadu padaczkowego oraz wykonały lawendowe wstążki, które są symbolem wsparcia i zrozumienia chorych na padaczkę.

Światowy Dzień Zespołu Downa

Obchodzony 21 marca

W tym dniu uczniowie poznali historię Piotrka z Zespołem Downa. Dowiedzieli się, że "Nieważne jest to, jak kto wygląda, ale jaki ma stosunek do drugiego człowieka".

Dzieci zapoznały się z takimi pojęciami jak trisomia, chromosomy, niepełnosprawność intelektualna. Wspólnie obejrzały filmy edukacyjne o Zespole Downa na stornie internetowej Fundacji Teraz Wy.

W czasie zajęć dzieci wykonały modele chromosomów z pokolorowanych przez siebie skarpetek, które upiększyły szkolną gazetkę.

Międzynarodowy Dzień Niesłyszących i Języka Migowego

obchodzony 30 września

Podczas tego spotkania uczniowie wysłuchali historii o Szymonie pt.: „Szymon i kosmiczne aparaty”. Dowiedzieli się kim jest osoba niesłysząca, co to jest język migowy oraz jakie są symbole osób niesłyszących. Układały historyjkę obrazkową, następnie uczestniczyły w zabawie, która polegała na odczytywaniu słów z ruchu warg. Ciekawym doświadczeniem dla uczniów było poznanie i nauka podstawowych zwrotów w Polskim Języku Migowym, tj. „dzień dobry”, „do widzenia”, „proszę”, „przepraszam”, „dziękuję”.

Zapoznały się również z postacią Ludwiga van Beethovena oraz jego twórczością. Namalowały niebieskie motyle - symbol osób niesłyszących.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

obchodzony 2 kwietnia

W tym dniu uczniowie poznali słowo autyzm oraz specyficzne trudnosci jakimi zazwyczaj się przejawia. Poznały takie pojęcia jak nadwrażliwość słuchowa czy dotykowa, schemat dnia, komunikacja alternatywna, piktogramy.

Uczniowie obejrzeli film informacyjny na temat autyzmu. Zapoznali się także z historią Kasi i wiedzą, że "czasami trzeba spróbować zrozumieć kogoś i zaakceptować takim, jakim jest".

Udział w projekcie obudził w dzieciach empatię oraz tolerancję dla osób z niepełnosprawnościami. Podejmowane były także tematy o dyskryminacji, odrzuceniu czy izolacji społecznej oraz jak można im przeciwdziałać. Rozwijana była postawa otwartości, tolerancji oraz akceptacja dla drugiego człowieka.

• Pomagamy pieskom i kotkom w schronisku

• 3 czerwca 2024 r. uczniowie klasy 8a Szkoły Podstawowej w Lubomierzu wraz z nauczycielką panią Ewą Jasińską odwiedzili Schronisko dla Małych Zwierząt w Jeleniej Górze. Celem naszego wyjazdu było przekazanie dla schroniska darów zebranych od uczniów na terenie naszej placówki.

Pani Anna Nikołajuk dyrektor Schroniska dla Małych Zwierząt w Jeleniej Górze opowiedziała nam o powstaniu schroniska i pogłębiła naszą wiedzę na temat adopcji zwierząt. Dzieci poznały pracę schroniska od wewnątrz i zasady tam panujące. W trakcie wizyty w schronisku mogliśmy również obejrzeć zwierzęta, które tam przebywają. Fascynującą przygodą dla nas podczas tego wyjazdu była również możliwość wyjścia z psami z tego schroniska na spacer.

Dzięki ludziom o wielkich sercach zebraliśmy bardzo dużą ilość karmy, kosmetyków dla zwierząt, zabawek, obroży, ręczników oraz koców. Pracownicy tego schroniska byli bardzo wdzięczni za przeprowadzoną przez nas akcję i pomoc dla zwierząt. Było to dla nas bardzo miłym przeżyciem
            i doświadczeniem czegoś nowego.

Wszystkim, którzy wsparli tą piękną inicjatywę zbiórki darów z całego serca dziękujemy.

Ewa Jasińska

• WYCIECZKA DO ZĘBU

• 11 maja późnym wieczorem uczniowie klas V, VI i VII b wrócili z czterodniowej wycieczki. Gościliśmy w Ośrodku Wczasowym w Zębie. Pokoje, w których mieszkaliśmy, były wygodne, a posiłki urozmaicone i smaczne. Do południa zwiedzaliśmy okolice, a po powrocie uczniowie grali w piłkarzyki, tenis stołowy i bilard. Na zewnątrz do naszej dyspozycji było boisko, trampolina i huśtawki.

Ciekawostką jest to, że niedaleko ośrodka znajduje się dom znakomitego skoczka Kamila Stocha. Kilkakrotnie przejeżdżaliśmy koło tej posesji, jednak nie udało nam się dostrzec gospodarza. Za to dopisała  nam pogoda; górski klimat często bywa kapryśny, ale nam cały pobyt towarzyszyło słońce. Każdego dnia czekały na nas nowe niespodzianki i wyzwania. Bardzo dużo czasu spędzaliśmy na wolnym powietrzu, wędrując i podziwiając piękno i majestat Tatr. Dotarliśmy nad urocze Morskie Oko, przemierzaliśmy Dolinę Chochołowską. W Zakopanem widzieliśmy skocznie narciarskie, w tym Wielką Krokiew, które zrobiły na nas duże wrażenie. Wjechaliśmy kolejką na Gubałówkę, skąd podziwialiśmy niezwykłą panoramę Tatr. Po wysiłku fizycznym uczniowie z przyjemnością relaksowali się w Termach Zakopiańskich. Mieliśmy okazję zjeść kolację w pobliskim lokalu i potańczyć przy góralskiej muzyce. W drodze powrotnej spędziliśmy kilka chwil w Wadowicach. Zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie przy pomniku naszego Patrona Jana Pawłą II i pałaszowaliśmy smakowite lody i kremówki. Świetnie bawiliśmy się w Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu. Tam posłuchaliśmy wielu polskich przebojów, obejrzeliśmy kolekcję strojów estradowych, niektórzy spróbowali swoich sił w niewielkim studiu nagraniowym.

W wyśmienitych humorach wszyscy uczestnicy wycieczki dotarli do Lubomierza. Poznaliśmy tylko kilka z wielu atrakcji, jakimi szczyci się Podhale, dlatego postanowiliśmy jeszcze kiedyś tam wrócić.

Joanna Budzicz

Przedszkole Miejskie tel. 75 78 33 537
        • Zespół Szkół w Lubomierzu
          ul. Kościuszki 5
          LO, Technikum, Szkoła Br.